20.2.12



Nok en gang ligger jeg etter med essay-skriving, men det er ikke like gale som forrige semester heldigvis. Jeg har vært ganske tafatt i det siste. Det føles ut som om alt jeg gjør er å lese, men uten å komme meg noen vei. Også går jeg konstant og bekymrer meg over alt jeg ikke har lest og føler meg skuffet over meg selv når jeg ikke får gjort det jeg planla. Men i går bestemte jeg meg for at jeg skulle slutte å tenke på alt som ikke er gjort og heller bare gjøre det jeg kan. Så i dag føler jeg meg endelig optimistisk. Det er bare fire uker igjen av semesteret, jeg har seks essay å skrive og litt over ti seminarer å forberede meg til, men det skal gå bra.

3 kommentarer:

  1. Dette er normalt. Har du prøvd noen hefter om studieteknikk? Kanskje det ligger noe på nettet også. Det går inn til slutt hvis du jobber med det om igjen og om igjen, som å grave i en sandhaug som raser ned hele tiden. Etter hvert ser du hva som er viktig og ikke. Det alle liker i essayer er om du klarer å finne sammenlignende eksempler . Prøv å strukturer , tegn opp og tenk som en detektiv med en stor plakat med linjer og bilder når de forsøker å se sammenhenger.
    Jeg har studieteknikkhefter hvis du vil jeg skal sende eller du kan kikke på når du kommer hjem.
    Det er ti ganger tøffere på universitetsnivå enn videregående. Du må være mer disiplinert, men du bør også kontakte andre studenter og diskutere vanskelige ting. Har dere kollokvier?

    SvarSlett
  2. Storesøster20/2/12 11:35 p.m.

    Hei tante! Lillegutten sparker, men kjenner det ikke fra utsida av magen enda. Har forresten stor mage allerede, kommer til å bli som en luftballong tilslutt!
    Dette høres veldig kjent ut ja, ikke bare skal du lære alt som står i bøkene, du skal også lære å studere. Min erfaring er at som student er det nesten umulig å bli kvitt den dårlige samvittigheten over at noe alltid skulle vært gjort. Og det er vel fordi det alltid kan leses og tenkes og grubles mer, men da må du ikke glemme å se på alt du faktisk har gjort og rose deg selv for det. Bra at du klarer å snu tankegangen din :) Har du hatt ex.fac? Kanskje lærte du noen teknikker der? Og om du ikke har noen i nærheten å diskutere med etter å ha lest et kapittel, så snakk og diskuter høyt med deg selv :)
    Veldig misunnelig på Paristuren btw!
    Men her er det hus, baby og forloverrollen som tar opp tid og penger, så det får bli neste år for min del. (<-- Haha, for en setning, er det meg lizm?)
    Kommer du hjem snart?
    Kooooz <3

    SvarSlett
  3. Jeg har hatt ex.fac, men lærte ikke så mye teknikker der, var mer teorier. Jeg trenger ikke hefter nå, men takk for gode råd. Jeg kommer hjem 21. mars, akkurat en måned til.

    SvarSlett