9.10.11

Freshers Week

Jeg har funnet ut, uten å mene det egentlig, at jeg er en av 170 som ble tatt opp til bachelor i historie av over 1900 søkere på et universitet som er ranket som nr 1 i Storbritannia på historie, snakk om press! I løpet av de siste dagene har jeg hørt flere taler om hvor heldig jeg er og hvor hardt jeg må jobbe og hvor mye jeg må prestere. Hittil har jeg vært i fire klasser og i hver fikk vi et hefte hvor rundt 20 sider i hver bestod av lister med bøker og journaler og artikler vi burde lese. Jeg må innrømme at jeg på flere tidspunkt tenkte at jeg ikke kom til å bestå, eller kanskje bestå, men være dårligst i klassen. Heldigvis arrangerte colleget en kveld hvor vi kunne møtes i grupper og snakke med noen som allerede hadde gått første året med historie. Hun sa at førsteåret var ganske lett, man måtte bare lese det som trengtes til essay og forberede seg til seminar (må ikke forveksles med timer, vi har seminar ca. hver tredje uke og da forventes det at alle skal delta i diskusjon og noen ganger lede diskusjonen eller fremføre noe). Selv om vi ikke trenger å lese alt, må det forsatt lesing til og i dag fant jeg ut at biblioteket er perfekt for det. Jeg vet ikke om det er de gode stolene, stillheten eller den generelle atmosfæren av 'studering' som gjør det, men biblioteket er min nye favorittplass. Jeg ble også gledelig overrasket over at jeg hadde savnet å lese og notere og generelt lære noe nytt, så alt i alt kommer dette året mest sannsynlig til å gå bra.

Meg på dobbeldecker
Over til litt mer spennede saker, freshers week. På mandag hadde vi den første ordentlige festen, Heros and Villains. Vi brukte mesteparten av dagen på å lete etter kostymer, jeg endte opp med å kjøpe en knall gul genser fra fretex, en sprittusj, en bart og nerdebriller. Hvis dere ikke har skjønt det allerede, var jeg Odlaw fra 'Hvor er Willy?'. Hvis dere fortsatt ikke vet hvem jeg skulle være, ikke fortvil, dere er ikke alene. Det var fire eller fem som så med en gang hvem jeg var og rundt 10 som trodde jeg var Willy. En veldig gøy kveld, med blant annet et mekanisk surfebrett og silent disco (man hører musikken på hodetelefoner og i dette tilfellet kunne vi bytte mellom to dj'er).

Fremste rad i andre etasje, selvsagt
På tirsdag brukte jeg dagen på å høre på forskjellige introduksjonstaler og prøve å få fagene jeg ville ha. Jeg fikk til slutt de fagene jeg ville ha, men fant ut senere at noe galt hadde skjedd og måtte ta et fag jeg egentlig ikke ville ha. Litt kjipt, men det faget jeg egentlig ikke ville ha er egentlig litt interessant og ser ut til å inneholde mye om sauer. Tirsdag kveld var det block party, som egentlig er bar crawl, bare ikke offisielt. Vi startet i vår bar med en tabascoish-shot som brant på leppene lenge etterpå. Så var det videre til en bar i et annet college hvor vi lagde litt oppstyr (mye synging av college-sanger) og måtte gjøre det som kalles the cement mixer (ikke spør, fæle saker). Etter det gikk vi nedover mot byen, hvor vi stoppet på en bar for å ha rusbrus-stafett og løpe nesten 300m med eplesourz i munnen. Så var det videre mot katedralen hvor vi lagde en pyramide på plenen og gikk videre ut på byen for å gjøre forskjellig russeknutelignende oppgaver. Alt i alt en veldig gøy kveld, eneste problemet var dagen etterpå.
Noen av Van Mildert Freshers
Vi ble vekket tidlig, tidlig onsdagsmorning av kasseroller og ropert for å gjøre oss klare til immatrikulasjon i katedralen. Vi kledte oss i penklær og gikk ned til byen, en ganske morsom hendelse i seg selv, maskoten vår (en gul and) styrte trafikken slik at vi kunne komme oss frem. Katedralen er helt utrolig fin og for å komme oss inn måtte vi gå gjennom gangene hvor de filmet Harry Potter. Jeg har allerde lagt planer med noen at vi skal ned dit når det er snø ute, med en snøugle, for å gjenskape deler av filmen. Immatrikuleringen var veldig høytidlig, noen av de andre collegene hadde på seg kapper og alle de 'viktige' personene hadde på seg forskjellige sorter kapper, noen hadde rare hatter og noen hadde stokker, veldig britisk. Følte meg ganske spesiell og ganske motivert når vi var ferdig.
Litt av katedralen, ser det kjent ut?
På torsdag hadde jeg min første time, som var veldig interessant heldigvis. Jeg fryktet litt at jeg skulle finne ut at jeg ikke interesserte meg i det hele tatt for historie. Flere har spurt meg om hvorfor jeg valgte historie uten at jeg kunne gi et skikkelig svar, men nå vet jeg altså hvorfor; fordi! På kvelden var det Vegas night, men jeg var ganske sliten, så jeg og en annen gikk heller på movie night, som var alternativet. Vi så In The Loop, som er en britisk komedie som jeg anbefaler sterkt. Den var jevnt over morsom hele tiden, ingen ekstremt morsomme hendelser, men heller ikke lange perioder med kjedelige greier.

Hawaii-party!
Fredag hadde jeg tre klasser, alle interessante, og det var freshers fair i studentunionhuset. Alle de forskjellige foreningene har sin egen stand og vil at du skal bli med. Det finnes alt mulig forskjellig, til og med undervannshockey, men jeg endte opp med å bli med i historieforeningen og yogaforeningen. Angrer litt på at jeg ikke meldte meg inn i mer, men det tok jeg igjen på lørdag, på Van Mildert freshers fair. Da ble jeg med i Jam Night (arrangerer konserter og en stor gratisfestival hver vår), bibliotekforeningen og 'Shop'-foreningen (vi har en liten butikk i colleget). På lørdagskveld vår det siste freshers bop (fest) som hadde Hawaii-tema. Det var ganske gøy, med live band, sjokoladefontene og gratis is, men alt for lang barkø. Jeg sto i kø i over en halv time to ganger og det var det. Baren her er forresten utrolig billig, det koster rundt 15kr for en øl eller en drink, men den stenger til gjengeld i tolvtiden. Det var altså freshers week, utrolig slitsom, men også veldig gøy. Det skal bli deilig å komme inn i en rutine igjen og bare feste nå og da i helgene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar