5.10.11

31/9 Newcastle

I dag tok jeg bussen for første gang og det var utrolig deilig. Mitt college er et av The Hill Colleges og det sier vel sitt. Det finnes rundt 15 forskjellige colleges, som er som mindre studentsamfunn, og de fleste ligger enten i Bailey (sentrum) eller The Hill (30min gåtur oppoverbakke fra sentrum). Selv om det hadde vært praktisk å bo i sentrum, er jeg glad for at jeg bor her oppe. Man blir nesten tvunget til å bli bedre kjent med resten av byen og så har vi et lite vann med ender rett utenfor hovedbygget som er så fint. (Må bare beklage overdreven bruk av ordet fint i de forrige inleggene, dette og mest sannsynlig de kommende.)


I dag har vi altså vært i Newcastle, som dere kanskje skjønte av tittelen. Vi gikk rundt i sentrum og kikket litt i butikker, jeg fikk endelig kjøpt flere håndklær og et teppe til det blir kaldt om natten igjen. Det har vært utolig varmt i dag også, det er deilig, men også litt irriterende å gå rundt svett hele dagen. Uansett, Newcastle var en mye finere by enn forventet. Jeg trodde den var litt 'ny', med mange kjedelige, kalde bygg, men som resten av England har den mange, gamle, fine mursteinhus. De har også noen nye bygninger, selvsagt, blant annet et ganske spacet 'kulturhus' som ligner på en metallåme, synes jeg, men en veldig kul åme. De har også en ny gang- og sykkelbro, som blir holdt oppe av noen tynne strenger, ganske utolig at den ikke bare detter ned i elven. Tror jeg leste en plass at den kunne lukke seg igjen når skip skulle passere, noe som er ganske fancy teknologi. (Eller kanskje ikke, kanskje det er veldig basic teknologi, dere får google det selv, for jeg har ikke internett nå. Gateshead Milennium Bridge er navnet, åmen blir kalt The Sage Gateshead hvis noen har interesse av å google den.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar