5.10.11

30/9 Første dager

England er så engelsk, det er rart, men også veldig gøy.Og når jeg sier England mener jeg vel egentlig Storbritannia, siden jeg brukte store deler av dagen i Skotland og ikke England. Turen ned gikk fint, det var litt flyforsinkelser, men alt gikk bra og jeg var i god tid til toget. Togstasjonen var i samme bygg som et kjøpesenter, så for å bruke opp tid gikk jeg fra café til café.

I Durham ble jeg møtt av studenter fra universitetet som ordnet med gratis skyss til boplassen, Van Mildert College. Jeg kom frem i åtte tiden på kvelden og innen klokken ni var jeg på vei ned til byen. De hadde samlet en del av de andre nye studentene for å gå ut og jeg tenkte at jeg like så godt kunne bli kjent med folk med det samme. Alle her er veldig hyggelige, men de vanlige, ikke-internasjonale  studentene kommer ikke før søndag så det gjenstår å se om de er like imøtekommende. Det rareste med hele reisen er at det ikke føles ut som om jeg skal bli værende, men reise hjem etter en ukes ferie. Jeg hadde akkurat samme følelse når jeg flyttet til Paris og i likhet med Paris vil jeg bli mye lengre enn en uke. Byen er så utrolig fin og koselig, jeg gleder meg til å begynne med timer i gamle, gamle, fine mursteinhus.

I dag spiste jeg lunsj og middag i kantinen og det gikk bra. Det er, i likhet med alt annet, en veldig engelsk kantine. Man tar et brett, stiller seg i kø og blir servert det man peker på i varm-mat-disken. Jeg kunne ha valgt steak and kidney pie til middag, men tørte rett og slett ikke, det får bli til senere, men før jul lover jeg. Maten var veldig god, selv om lasagnaen jeg hadde til lunsj smakte semulegrynsgrøt. I morgen skal jeg prøve å rekke frokosten, som slutter ni. Jeg frykter pølser, bacon og egg dynket i fett, men både til lunsj og middag kunne man få yoghurt så jeg holder håpet oppe. Nå kunne jeg egentlig ha vært på bbq-fest, men jeg orket rett og slett ikke. På grunn av ny seng pluss nytt, hardt dynetrekk pluss tynn dyne pluss for få puter pluss utrolig kaldt fikk jeg ikke sovnet før i fire-tiden i natt. Det med dynen dekket av alle mulige slags sjal og klær for å holde varmen. I natt tror jeg derimot at det blir mer enn varmt nok, det har vært 28 grader i skyggen i dag og solen står rett inn i vinduet mitt så rommet er mer enn varmt nok selv klokken ti på kvelden. I år virker det som om sommeren har delt seg og forflyttet seg til vår og høst, noe som kan ha en sammenheng med at jeg ikke var i Norge i vår og ikke skal være det i høst.Nei, nå må jeg slutte å babble og legge meg. Tidlig opp i morgen for å rekke frokost. Eller, forresten, fortalte jeg om den utrolig fine elven som renner gjennom byen? Det er som å leve i et maleri, så fint er det! Jeg oppfordrer herved alle til å komme å besøke meg.